tiistai 15. toukokuuta 2012

Sinnikkyyttä ei palkita

En muista olenko maininnut, mutta puhelinmyyjät eivät saa minulta minkäänlaista sympatiaa osakseen. Tai ehkä ainoastaan sen verran, että voi raukkaa, joka moista duunia joutuu tekemään. Ainakin jos valtaosa "asiakkaista" on kuten minä. Eli ei vastaa puhelimeen (= ei mahdollisuutta tuloihin) tai vastaa puhelimeen ja vittuilee sekä näsäviisastelee (=ei mahdollisuutta tuloihin).

Useinmiten nykyään toimin niin, että en vastaa ja tarkistan numeron jälkikäteen netistä. Puhelinmyyjät ja firmansa ovat sen verran inhottua osaa yhteiskunnasta, että yleensä niistä jotain tietoa netin uumenista löytyy. Ja nykyäänhän on olemassa se sivustokin, jonne ihan kerätään erinäisiä puhelinmyyjien numeroita.

Muutama viikko sitten sunnuntaisena aamupäivänä puhelimeni pärähti soimaan. Totesin numeron olevan täysin outo ja päätin olla vastaamatta. Myöhemmin kuukkeloin numeron ja kas kummaa! Kyseessä oli joku yritys, joka nettikeskustelujen mukaan kaupittelee imureita ja/tai haluaa varata ajan jollekin siivousesittelylle. Puhelinnumero oli merkitty yrityksen toimitusjohtajan nimelle.
Tuumasin, että selvä ja lisäsin numeron yhteystietoihini sekä estettyjen numeroiden listalle. Suorastaan rakastan tuon puhelimeni ominaisuutta torpata soittajat ilman, että itse tiedän niiden edes yrittäneenkään soitella. ;)

Muutaman päivän kuluttua kesken työpäivän oli jälleen puhelimeeni tullut soitto jostain oudosta numerosta. Itse olin jossain liesussa ja puhelin oli pärissyt omiaan työpöydällä. 
Tarkistin numeron ja kappas vaan, numero oli saman tyypin nimissä kuin se edellinen. Ajattelin, että on taidettu tämän firman numeroita ennenkin laittaa "mustalle listalle" kun noin ovelasti osasi soitella toisesta numerosta. Lisäsin tämänkin numeron estolistalleni ja panin merkille, että samalla hepulla on vielä (ainakin) kolmaskin puhelinnumero.

Se olikin hyvä huomio, sillä jälleen kului muutama päivä ja nyt yritettiin soittaa siitä kolmannesta numerosta. Jostain syystä sen numeron alkuosa oli jäänyt mieleeni enkä tietenkään vastannut kun puhelin soi seistessäni kaupan kassalla. En muutoinkaan koskaan vastaa puhelimeen jos olen asioimassa, vaikka sitten vaan lähikaupan kassalla, sillä se on mielestäni epäkohteliasta sitä kassahenkilöä kohtaan.

Täytyy sen verran nostaa hattua, että kylläpä on helvetin sitkeä puhelinmyyjä kun jaksaa kokeilla onneaan eri numeroista! Siis oletan, että jos hänellä olisi ollut jotain muuta asiaa, olisi hän varmasti jättänyt viestin vastaajaani...
Mutta sori "Myyntimies Huikkanen", tämä akka ei ole niin helppo pala kuin luulet! ;)

Olen joskus hankkinut sellaisen suoramarkkinointikiellon, mutta siitä saatu hyöty oli mielestäni melko vähäinen. Niinpä olen ottanut käyttööni tällaisen kylmän linjan, sillä kokemukseni mukaan se ei-sanan ymmärtäminen on joillekin myyjille todella vaikeaa. Kuten myös se, että en tarvitse kaupittelemiaan tavaroita/lehtiä/palveluita. 
Ja todellakin olen vanhanaikainen ja oletan, että jos soittajalla on todella tärkeää asiaa enkä vastaa puhelimeen, niin sinne vastaajaan voi sen viestin jättää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti