perjantai 3. elokuuta 2012

Lahjoista ja lahjattomuudesta

Näin oman syntymäpäivän lähestyessä tulee aina pohtineeksi mahdollisia lahjatoiveita kun niitä lähipiiristä kuitenkin kysellään. Olen oikeasti varsin ronkeli lahjojen suhteen enkä todellakaan jaksa hihkua riemusta jos saan jonkun kumminkaiman virkkaaman pitsihatun, jota en tule koskaan käyttämään. Mieluummin olen ilman lahjaa kuin vastaanotan jonkun turhakkeen tai roinan, joka selkeästi on paniikissa ostettu kun ei ole keksitty mitään järkevää ja koska lahja pitää olla.

Tästä samasta syystä olen lopettanut merkkipäivien viettämisen jo kauan aikaa sitten. Mitäpä näitä juhlimaan, mieltä lämmittää kun läheiset muistavat onnitella ja se siitä. Kortteja tulee aina postissa jokunen, ainakin anopilta ja appiukolta jos ei muilta. Naitu suku on vähän sellaista, että siellä muistetaan kaikki mahdolliset kissanristiäiset ja niitä juhlitaankin aina. Onhan se nimipäivä esimerkiksi hyvä tekosyy syödä pullaa ja kakkua.

Eniten minua ärsyttävät ihmiset, jotka ovat "tekovaatimattomia". Siis kaikkihan me tiedämme nämä tapaukset, jotka lahjatoiveista kysyttäessä sanovat "Enhän mä mitään tartte tai halua...". Ja sitten kun joku ottaa moisen kommentin tosissaan (kuten minä, minulla on "kummallinen" tapa uskoa ihmisten olevan tosissaan kun jotain tällaista suustaan päästävät), eivätkä hanki mitään kukkapuskaa kummempaa, niin sitten suututaan. Tai sitten yritetään kautta rantain vihjailla lahjatoivettaan niin epämääräisesti, että ei siitä ota selvää elävä erkkikään. Ärsyttävää! Sanoisi sitten mieluummin, että haluaa jotain, mutta ei tiedä mitä tai määrittelisi täsmällisesti, mitä haluaa. Mutta meidäthän on opetettu siihen, että vaatimattomuus kaunistaa eikä itselleen saa havitella mitään tai on aito paskiainen. Paskat, sanon minä. Jos jotain haluaa, niin kyllä se pitää voida sanoa ääneen. Olen siis paskiainen.

Jo vuosia sitten olen tullut siihen tulokseen, että parhaat lahjat saa kun ostaa ne itse itselleen. Lahjakortti itse määriteltyyn liikkeeseen on myös vallan mainio asia. On melkein sama kuin itse ostettu, mutta rahoitus tulee muualta.

Itse olen kiinnostunut kaikenlaisesta tietoteknisestä härpäkkeestä ja saatan haluta esimerkiksi uuden puhelimen, vaikka en sellaista oikeasti tarvitsisikaan. Käyn myös mielelläni hipelöimässä uutuuttaan kiiltäviä puhelimia, läppäreitä ja tablettitietokoneita haaveileva katse silmissäni.

Nyt olen onnistuneesti perustellut itselleni tarvitsevani ehdottomasti tablettitietokoneen. Merkki ja mallikin on jo valittuna. Totuuden nimessä sanottakoon, että minulla on täysin toimiva miniläppäri, jota kuljetan reissuissa mukana, mutta nyt olen kertonut itselleni, että tabletti olisi niiiiiiiin paljon kätevämpi reissupeli kuin miniläppäri... Juu, vähän on ontuva tekosyy, mutta mitäs siitä.
Niinpä taidan ostaa itselleni synttärilahjaksi tabin ja siihen 3G-liittymän. Ja sitähän ei tarvitse Siipallekaan sen kummemmin perustella kun se on kerran lahja. Ja lahjasta ei voi kieltäytyä. ;-P


 

9 kommenttia:

  1. Onnea vaan paljon synttärien johdosta! Itse olen viime aikoina hyvissä ajoin tuonut lahjatoiveeni julki, sillä en tahdo, että jotkut tuntisivat velvollisuutta ostaa pakkolahjaksi jotain, kun olen niin vaatimaton. Parempi reilusti täräyttää asiat ja yleensä isompi porukka ottaa osaa johonkin tähdelliseen tavaraan. Silloin vastuu jakautuu ostajien kesken ja saaja on 100 %:lla varmuudella iloinen lahjasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, näin etukäteen. Pari viikkoa vielä pitää kärvistellä. ;)
      Vaan kerroin jo Siipalle lahja-ajatuksestani. Se tokaisi siihen, että "Sä teet mitä haluat, et sä kuitenkaan mua kuuntele." No se on kyllä ihan totta. Lupasin, että se saa lukea Hesaria sillä vehkeellä sit. ;D

      Poista
    2. Miten niin pari viikkoa ?! Silloinhan on MUN synttärit !!

      :D

      Poista
    3. No sori! :D
      Minkä mä sille voin, että köyhän äidin lapsena olen syntynyt tilipäivänä. ;)
      Älä nyt sano, että meillä on sama synttäripäiväkin?! :-O

      Poista
    4. No sähän oot syntyny vielä fiksummin. Tilipäivä edellisenä, niin pystyy hommaamaan sen lahjan vielä varsinaiseksi juhlapäiväksi. ;)
      Jostain syystä en ole hämmästynyt, että näin lähekkäin vietetään merkkipäivää. :)

      Poista
    5. -S-:
      Juu, ei jotenkin yllättänyt muakaan. :D

      Poista
  2. Vastaukset
    1. No niin minustakin. Siksi sellainen on huusholliin tulossa. :)

      Poista