torstai 23. heinäkuuta 2020

Korona-kevät & kotona-kesä

Näin todistan sanonnan "Älä koskaan sano ei koskaan" paikkansapitävyyden. Tarvittiin tällainen "pikkuinen" pandemia ja loputon etätyörupeama, jotta alkoi Ässän sanainen arkku taas avatua.

Vähänpä tiesin helmikuussa sanoessani täällä näkemiin. Sitä en ainakaan tiiennyt että vajaan kuukauden päästä olisi koko maailma täysin sekaisin. Sanon sen minkä moni muukin on sanonut: enpä olisi uskonut, että elinaikanani tällainenkin tulee koettua.

Omassa lähipiirissä Korona-aika on mennyt sillä tavalla hyvin, että kukaan ei ole sairastunut ja itsellä on kuitenkin kaiken aikaa ollut töitä eli toimeentulo on ollut turvattuna. Mutta onhan tämä nyt muuten aika ankeaa ollut.

Maaliskuun puolessa välissä määrättiin kaikki valtion virkamiehet etätöihin, joilla siihen on mahdollisuus, ja sillä tiellä ollaan edelleen. Siitä alkoi minun korona-ajanlaskuni, tällä hetkellä on menossa päivä nro 128 (ajanlasku alkaa maaliskuun puolivälistä, luku korjattu sillä ensivedoksessa oli näppäilyvirhe). Näillä näkymin etätöitä pusketaan elokuun loppuun ja sitten, jos tilanne ei tästä radikaalisti pahene, palataan konttuurille jollain sapluunalla.
Duunit sujuvat etänäkin, mutta kyllä minä kaipaan työkavereita, ergonomista työpistettäni ja sitä, että joku tekee valmiin lounaan ihanan salaattipöydän kera. Kotikonttorilla lounas tuppaa olemaan joku mikrossa lämmitettävä valmisruoka.

Korona-kevät oli pettymysten aikaa. Uusimaa suljettiin maaliskuun lopulla. Maalis-huhtikuun vaihteessa meidän oli määrä viettää viikko Rukan keväthangilla ja olisimme jopa ehtineet livahtaa reissuun ennen sulkua, mutta koimme moisen moraalittomaksi jo ajatuksen tasolla ja niin nielimme tappiomme ja lomailimme 1,5 viikkoa ihan omassa kodissa käymättä kauppaa kummemmassa paikassa. Ja sitten jatkoimme etätöitä, kotona tietysti. Rukalle meno siirtyi joulukuulle, toivottavasti toteutuu. Mökin vuokraaja oli ystävällinen ja siirto sujui kuluitta ilman mitään hässäkkää.

Keväältä peruuntuivat myös kaikki ravintolakäynnit, mikä on meille todella omituista, sillä tapaamme käydä melko usein ulkona syömässä. Teatterikeikkoja ei ollutkaan varattuna, viimeksi olen teatterissa käynyt 15.2. Seuraava kerta on varattu syyskuulle, toivottavasti toteutuu.

Kevät hissuteltiin kotona, koiranulkoilutusmaastomme olivat suorastaan ruuhkaisia koska kaikki keksivät ulkoilla kun ei oikein muutakaan voinut tehdä. Paitsi olla kotona. Tuuminkin, että en ole tämän yli kymmenvuotisen asumiseni aikana ikinä nähnyt edes yhteensä niin paljon ihmisiä noilla poluilla kuin nyt korona-aikaan. Tällä hetkellä homma onkin taas tasaantunut kuntosalien avattua ovensa ja ihmisten kirmattua mökeilleen kesän viettoon.

Juhannuksen jälkeen oli määrä suunnata odotetulle kesälomareissulle ulkomaille, mutta lennot olimme jo joskus keväällä siirtäneet Finnairin kehotuksesta elokuun lopulle. Taas lomailtiin kotona muutama viikko, mutta nyt lomailu oli jo hieman iloisempaa kun ravintolat olivat saaneet avata ovensa ja keväällä peruuntuneet pöytävarauksemme aktivoitiin uudestaan. Sitä käytiin kuulkaa joka viikko valmiissa pöydässä ja parhaina viikkoina kahdesti!

Tätä kirjoittaessa näyttää siltä, että siirrämme lennot elokuun lopusta ensi vuodelle jos se suinkin onnistuu. Jos ei onnistu, rahoitamme kansallista lentoyhtiötämme lippujen hinnalla kun eihän niistä oikeasti mitään takaisin saa jos itse peruu ja lentoyhtiö ehkä lennot kuitenkin lentäisi.
Koirahoitolaan tein lupauksen keväällä, että elokuussa vien koirat sinne viikoksi vaikka ihan kannatuksen vuoksi. Niinpä pohdimme, että kun meillä kerran on "lapsetonta" eli koiratonta aikaa viikko, pitää siitä ottaa ilo irti ja mennä vaikka hotelliin sellaiseen huoneeseen johon ei muuten koiria saisi viedä. Pyörittelimme ajatuksissamme myös Tallinnaa, mutta ajatus täyteen ahdetusta terminaalista tai laivasta ei oikein houkuttele. Ehtiihän sinnekin sitten taas vähätautisempana aikana. Matkaillaan siis kotimaassa vaan. En edes muista, koska olen ollut näin pitkän pätkän yhtäjaksoisesti pelkästään Suomenmaan kamaralla!

Toivottavasti kaikilla teilläkin on asiat hyvin ja terveyttä riittänyt. Olen kyllä käynyt lueskelemassa postauksianne vaikka en olekaan jaksanut kommentoida.

1. Joo, niin pylleristä koko koronahomma eikä loppua murheen alholle näy. Omalta kohdalta näyttää siltä että etätyöt on toistaiseksi taputeltu mutta saapa nähdä... en itsekään viihtynyt niissä. Korona-ajanlaskusi heittää hieman, ei vielä voi olla päivä 188 jos maaliskuun puolessa välissä aloitettu? ;) Lomareissujen peruminen kyllä harmittaa... ja muutenkin lomat menee "hukkaan" kun nyhjääpi kotona vuoon.

Kivaa että postaat taas :)

1. Sorry, tässä oli näppivirhe!!! Ja en edes heti tajunnut sun kommentin jälkeen vaan skitsoilin ihan väärin. Siis oikea luku oli 128... Sama pää kesät talvet ja etätyö nurkassa ei auta asiaa... ;)

Ja joo, etätyöt on vähän kaksipiippuinen juttu. Meillä on töissä kyllä sellaisiakin, jotka eivät ikinä enää halua tehdä päivääkään töitä toimistolla eivätkä nähdä muita ihmisiä.

Kevättalven loman kuluttaminen himassa kyllä suoraan sanottuna v*tutti kun silloin oli kaikki kiinni ja kaupassa uskalsi käydä nopeasti ja hengittämättä. Ihme, että en alkoholisoitunut täysin tuona aikana!

Saapa nähdä oli tämä nyt vain yksittäinen "oksennus" vai tuleeko postauksia lisää. Jätän oven auki kuitenkin ja ehkä se on sitten kiinnostavaakin postata kotimaan lomailusta. EHKÄ... ;-P

2. Onpa kiva, että et lopettanutkaan bloggaamista! Älä nyt enää katoa mihinkään, pliis. <3

Mua ärsyttää koronan toisella aallolla mustamaalailu. Toinen aalto tulee, jos/kun on tullakseen, mutta onko siitä joka päivä pakko jauhaa. Tänäänkin oli Hesarissa iso juttu siitä, ja alkoi vituttaa jo heti aamusta. :-D

No mutta, yritetään jaksaa. :-) Mukavaa viikonlppua kaikesta huolimatta!

1. No, katsotaan millä frekvenssillä tässä tekstiä syntyy. Nyt oli varmaan otollinen hetki kun töissä on hiljaista, mutta pitää kuitenkin koneella kökkiä kaikki päivät. Tai siis onhan sitä rästiduuneja vaikka kuinka ja paljon, mutta olen kokenut jonkun etätyökuoleman ja viime viikko oli to-del-la tervanjuontia.

Mäkin olen kyllä pahanilmanlintu ja hieron sitä "toinen aalto tulee" -juttua kokoa ajan kaikkien naamaan kun satun työn puolestakin olemaan asemassa, jossa on pakko kyttäillä koronan kiemuroita ihan joka päivä. :D

Vaan kyllähän tämä potuttaa ihan aidosti, vaikea uskoa todeksi.
      Teillä kävi oikeastaan tuuri kun jouduitte ukkokultasi sairastumisen takia palaamaan Suomeen. Täällä on ehkä kuitenkin turvallisempaa olla korona-arestissa kuin Etelä-Amerikassa...

Eiköhän me jakseta. Itseäni on kyllä ilahduttanut se, että pääsee ravintoloihin syömään. Tallinnan-reissun hylkäsin sinun juhannuspostauksesi perusteella. Oli sen verran ankeaa settiä! :D

3. Jotain hyvää Koronasta eli teretuloa takas! <3 Tämän kesän teema on tosiaan suunnilleen kaiken osalta “peruttu”.

Toivottavasti saisitte lennot siirrettyä niin ei menisi ihan kankkulan kaivoon ne rahat! Meilläkin on yhdet lennot “sisällä” eli ne suomilennot. Saadaan kyllä rahat takas halutessamme, mutta oli niin halvat liput silloin taannoin, että mieluummin siirrettäisiin ne. Kerran ollaan jo siirretty (joulukuulle), mutta nekin BA perui jo. Yritetään vielä ensi kesää ja jos nekin perutaan, niin sitten otetaan rahat takas.

On tää kyllä kanssa tilanne. Eipä olisi alkuvuodesta uskonut.

1. Kiitos vaan. :) Jos mä nyt sitten ihan oikeasti yrittäisin jotain kirjoitellakin enkä vaan notkua tyhjän panttina. :D

Mekin siirrettiin jo kerran ja samasta syystä kuin tekin haluttaisiin siirtää toisenkin kerran. Oli sen verran halvat liput, että mieluusti siirtäis. Ja meille sopisi vaikka ensi kevätkin matka-ajankohdaksi.

Nyt ollaan sitten asenteella "kotimaan matkailu on ihmisen parasta aikaa" :D Tämän todentamiseen voidaan sitten palata elokuun lopulla kun ne kotimaan matkat on tehty. ;)

Ja on todellakin, ei olisi uskonut. Eikä tämä vielä ollut tässä, valitettavasti. Tukka pystyssä voi nyt katsella vaikka Belgian ja Espanjan uusia tartuntalukuja... Teidän huudeilla homma on jo vähän paremmassa kuosissa, mutta siellä jossain keski-Englannissa (Liverpool, Manchester) näytti vähän huonommalta. Saas nähdä, mihin tästä vielä joudutaan.

4. Kävimme ystävän kanssa juuri Narvassa lomalla.
    Mnomatkalla ajoimme auton laivaan, siitä suoraan aamupalalle jossa oli vain joka toinen pöytä köytössä. leivät ym yksittäispakattu. Aamupalan jälkeen hiukan notkuimme kannella ja sitten jo satamassa.
    Satamasta suoraan ajo Narvaan. Kaupunki oli tyhjä. Illallisella ravintolassa jokunen muu, pubin terassilla istui muutama meidän lisäksi. Seuraava päivänä rannalla kourallinen ihmisiä, nautimme tyhjästä hiekkarannasta uiden ja aurinkoa ottaen.
    Paluumatkalla ajoimme pikkuteitä pitkin Muukaan satamaan josta tulimme Vuosaareen. Matkalla kävimme tutustumassa Sillanmäen rantakatuun ( 4 muuta turistia) ja Vallasteen vesiputoukseen.
    Koko reissussa näimme varmasti vähemmän ihmisä kuin normaalisti lauantaikauppaeissulla.
    Ruoka oli hyvää ja edullista.

1. Kiva, että teillä oli tuollainen kokemus ja mukava matka.

Tällä hetkellä katson viisaimmaksi itse pysyä kotimaan kamaralla, onhan sitä jo moni tuonut koronan tuliaisina etelän lomaltaan kuten olemme uutisista nyt kuulleet, joten en koe tarvetta liittyä joukon jatkoksi. ;)